جزئیات بیشتر از شرایط بهره مندی از معافیت‌ها و کسر خدمت‌های مربوط به ایثارگری

نوشته شده توسط:داود رزم | ۱ دیدگاه

آفتاب کرمانشاه: جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا جزئیات بیشتر از شرایط بهره مندی از معافیت‌ها و کسر خدمت‌های مربوط به ایثارگری را تشریح کرد و به برخی از سوالات و ابهامات مخاطبان ایسنا در این زمینه پاسخ داد.

سردار ابراهیم کریمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اجرای قانون معافیت و کسر خدمت‌های مربوط به رزمندگی و ایثارگری اظهار کرد: براساس بند "د" ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه موضوع کسر خدمت و معافیت‌های مربوط به فرزندان ایثارگران مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن و با موافقت ستادکل نیروهای مسلح به ازای هر یک ماه سابقه حضور در جبهه یک ماه کسر خدمت به فرزندان رزمندگان اعطا خواهد شد. همچنین به ازای هر یک درصد جانبازی و هر یک ماه اسارت نیز یک ماه کسر خدمت به فرزندان جانبازان و آزادگان داده می‌شود.

کریمی با بیان اینکه این قانون و نحوه اجرای آن در ستادکل نیروهای مسلح مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: در نهایت مقرر شد تا سالانه 20 هزار نفر امکان بهره مندی از این قانون را داشته باشند. در واقع افرادی که بیشترین اولویت و امتیاز را در هر سال دریافت کنند تا 20 هزار نفر اول می‌توانند از این شرایط بهره مند شوند.

وی سازمان وظیفه عمومی ناجا را مجری اجرای این قانون دانست و گفت: بر این اساس از شنبه یازدهم آذرماه امسال تمامی افراد متقاضی بهره مندی از این تسهیلات و کسر خدمت‌ها باید با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 درخواست خود را ثبت کنند از این رو به تمامی جانبازان، ایثارگران و رزمندگان که امکان بهره مندی فرزندانشان از کسر خدمت‌های سربازی وجود دارد توصیه می‌شود که طی این مدت یعنی از یازدهم آذرماه تا دهم دی ماه امسال با مراجعه به دفاتر  پلیس + 10 درخواست خود را ثبت کنند.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اضافه کرد: در 10 روز اول جانبازان و ایثارگران باید به دفاتر پلیس + 10  مراجعه کرده و پس از آن نیز رزمندگان می‌توانند به این دفاتر مراجعه و ثبت نام کنند.

اعلام هزینه‌ها و شرایط ثبت درخواست

کریمی درباره اینکه هزینه و شرایط ثبت درخواست برای بهره مندی از معافیت رزمندگی و ایثارگری چقدر است به ایسنا گفت: شش هزار تومان تنها مبلغی است که باید در دفاتر پلیس + 10 پرداخت شود. درخصوص مدارک نیز باید بگویم که این مدارک در مرحله نخست یعنی هنگام ثبت نام تنها براساس خوداظهاری متقاضیان انجام خواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه اطلاعات تمامی فرزندان و همچنین مدارک مربوط به رزمندگی، ایثارگری و جانبازی باید در فرم وارد شود لازم است که متقاضیان یا این اطلاعات را کاملا در ذهن داشته باشند یا کپی از آن را به همراه داشته باشند تا امکان پر کردن فرم برایشان فراهم شود.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اینکه آیا تنها باید فرد رزمنده، ایثارگر یا جانباز نسبت به ثبت نام اقدام کند یا خیر نیز گفت: هرکسی می‌تواند از طرف افراد ثبت نام کند. بنابراین ممکن است برخی‌ها توسط فرزاندانشان یا همسرانشان ثبت نام شوند اما مهم آن است که تمامی افراد در این مدت یک ماهه نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

قانون معافیت ایثارگری، رزمندگی و آزادگی همچنان پابرجاست

وی در پاسخ به ابهام برخی از مخاطبان ایسنا مبنی بر اینکه آیا با اجرای این قانون، قانون معافیت‌های ناشی از رزمندگی، ایثارگری و آزادگی ملغی شده یا خیر؟ تصریح کرد: این قانون همچنان پابرجاست و براساس آن به ازای هر 25 درصد جانبازی امکان معافیت یکی از فرزندان ذکور وجود دارد همچنین به ازای هر 30 ماه رزمندگی نیز یکی از فرزندان ذکور می‌تواند از انجام خدمت سربازی معاف شود.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تاکید کرد که افرادی که به واسطه این قانون معاف شوند جزو سهمیه 20 هزار نفری سالانه نیستند.

کریمی درباره اینکه آیا می‌توان کسر خدمت‌های مربوط به رزمندگی، جانبازی و اسارت را باهم جمع کرد یا خیر؟ گفت: این موارد قابل جمع است و ما در امتیازبندی که برای شناسایی 20 هزار نفر اول انجام می‌دهیم حتما تمام این موارد را لحاظ کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا اگر فردی به عنوان مثال 24 ماه سابقه رزمندگی داشته و دو فرزند پسر داشته باشد می‌تواند برای هر دو فرزندش معافیت بگیرد یا خیر؟ اظهار کرد: این 24 ماه تنها برای اولین فرزندی که به سربازی برود قابل استفاده خواهد بود و او کسر خدمت دریافت می‌کند اما مثلا اگر فردی 40 ماه سابقه رزمندگی داشته باشد فرزند اولش با 30 ماه سابقه معاف شده و فرزند دومش نیز به شرط آنکه جزو 20 هزار نفر اول قرار بگیرد می‌تواند 10 ماه کسر خدمت دریافت کند.

نداشتن غیبت شرط بهره مندی از کسر خدمت‌های ایثارگری

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره شرط بهره مندی از کسر خدمت‌های مربوط به رزمندگی، جانبازی و آزادگی خاطر نشان کرد: نداشتن غیبت مهمترین شرط برای بهره مندی از این کسر خدمت‌هاست درواقع اگر فردی وارد غیبت شود به هیچ عنوان امکان بهره مندی از این تسهیلات برایش وجود نداشته و حتی اگر جزو 20 هزار نفر اول قرار بگیرد باید سربازی‌اش را به شکل عادی طی کند از این رو به تمامی مشمولان توصیه می‌شود که حتما توجه داشته باشند که وارد غیبت نشوند.

وی اضافه کرد: مشمولان می‌توانند پیش از آنکه وارد غیبت شوند نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند. از سوی دیگر افرادی که ممکن است دارای این شرایط باشند حتی در حین خدمت نیز می‌توانند از آن بهره مند شوند. از این رو می‌توانند پس از اعزام به سربازی شانس خود را در سال دوم خدمت برای بهره مندی از این کسر خدمت‌ها استفاده کنند؛ اما داشتن غیبت تمامی این شانس‌ها را از بین می‌برد.

اعلام اولویت‌ها برای 20 هزار نفر اول

کریمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اولویت‌ها برای قرار گرفتن در لیست 20 هزار نفر نخست نیز گفت: شرط اصلی داشتن امتیاز بالاست. پس از آن کسانی که در حال خدمت هستند یا مشمولانی که طی یکسال آتی به سربازی اعزام خواهند شد در اولویت 20 هزار نفر نخست امسال قرار خواهند گرفت.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: به عنوان مثال اگر فردی طی یکسال آتی بخواهد به سربازی اعزام شود و دارای امتیازی یکسان با فرد دیگری باشد که موعد اعزامش دو سال دیگر است این فرد در اولویت خواهد بود.

وی درخصوص بهره مندی افراد حین خدمت از این کسر خدمت‌ها نیز گفت: یکی از دلایل دادن فرصت یک ماهه برای ثبت نام رسیدگی سریع به درخواست این دسته از سربازان است. این افراد در صورتی که امتیاز کافی را کسب کنند از سربازی ترخیص خواهند شد.

اعتبار کسر خدمت‌های ایثارگری قدیمی برای اعزامی‌های تا 19  آذر

کریمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره شیوه قبلی اعطای کسر خدمت به ازای ماه‌های حضور در جبهه، اسارت یا درصد جانبازی گفت: درگذشته چنین قانونی وجود داشت و متولدین سال 72 و قبل از آن که کسر خدمت‌های خود را ثبت کرده بودند می‌توانستند از آن بهره مند شوند. در حال حاضر این قانون ملغی شده اما کلیه سربازانی که تا 19 آذر امسال به سربازی اعزام شوند همچنان می‌توانند اگر واجد شرایط بهره مندی از کسر خدمت‌های جدید نیستند یا جزو آن 20 هزار نفر قرار نمی‌گیرند از همان کسر خدمت قبلی خود استفاده کنند.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به سوال دیگر که آیا این کسر خدمت‌ها تنها مربوط به سوابق ایثارگری پدران می‌شود یا خیر گفت: مادران نیز اگر سابقه اسارت، جانبازی یا حضور در جبهه دارند می‌توانند با ثبت اطلاعات خود در دفاتر پلیس + 10 نسبت به دریافت کسر خدمت برای فرزندان خود اقدام کنند حتی اگر پدر و مادر هر دو دارای این سوابق باشند امکان تجمیع آن نیز وجود دارد.

شروط کسر خدمت برای فرزندان کارمندان دولت و نیروهای مسلح

کریمی همچنین با اشاره به آن دسته از کارمندان دولت که در زمان هشت سال دفاع مقدس در مناطق جنگی مشغول به خدمت بودند نیز گفت: فرزندان این افراد نیز با توجه به شرایط و دستورالعملی که ابلاغ شده می‌توانند از این کسر خدمت‌ها بهره مند شوند به عنوان مثال فردی که در دوران دفاع مقدس کارمند وزارت نیرو بوده و وظیفه برق رسانی به مناطق جنگ زده را داشته گرچه رزمنده نبوده اما به سبب حضور و خدماتی که در مناطق جنگی داشته می‌تواند از این کسر خدمت‌ها برای فرزندش استفاده کند.

وی اضافه کرد: کارمندان نیروهای مسلح نیز که در طرحی به نام امام حسن مجتبی (ع) حضور داشتند جزو واجدین شرایط محسوب می‌شوند که جزئیات این طرح نیز به اطلاع مراکز خدمتی آنها رسیده است. مثلا ممکن است در زمان جنگ تحمیلی فردی در سیستان و بلوچستان حضور داشته که این فرد نیز جزو واجدین شرایط محسوب می‌شود یا افرادی که پس از پایان جنگ در مناطق عملیاتی کردستان حضور داشتند هم می‌توانند از چنین تسهیلاتی استفاده کنند که جزئیات آن و شرایط کامل آن به اطلاعشان رسیده است.

سربازان امریه مشمول کسر خدمت نمی‌شوند

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اینکه آیا سربازان امریه نیز می‌توانند کسر خدمت‌های این چنینی را دریافت کنند گفت: سربازان امریه متعهد به انجام دو سال خدمت می‌شوند از این رو کسر خدمت به آنها تعلق نمی‌گیرد و آنها موظفند زمانی را که متعهد به انجام خدمت در آن شده‌اند سپری کنند.

کریمی اضافه کرد: در اجرای این طرح دیگر سال تولد مشمولان اهمیتی ندارد و تمامی افراد می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند. به عنوان مثال اگر فردی پدر یا مادرش سابقه حضور در جبهه را داشته و سه سال دیگر به سن مشمولیت یا اعزام به سربازی می‌رسد، باید در فرصت یک ماهه پیش‌رو نسبت به ثبت نام اقدام کند اما بررسی اولویت‌هایش و اینکه آیا جزو 20 هزار نفر قرار می‌گیرد یا خیر در همان سالی که موعد اعزام به سربازی‌اش باشد انجام خواهد شد اما ثبت نام باید امسال انجام شود.

فرزندخوانده‌ها کسر خدمت نمی‌گیرند

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرزندخوانده‌ها می‌توانند کسر خدمت ناشی از ایثارگری، رزمندگی و آزداگی پدرخوانده یا مادرخوانده خود را دریافت کنند یا خیر؟ گفت: فرزندخوانده‌ها نمی‌توانند از این کسر خدمت‌ها استفاده کنند. همچنین اگر فردی والدین خود را از دست داده و عمو، پدربزرگ یا دیگر اقوامش کفالتش را برعهده گرفته باشند نیز نمی‌تواند به سبب سوابق آنان، کسر خدمت دریافت کند.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: همچنین سوابق ایثارگری پدربزرگ نیز نمی‌تواند برای نوه مورد استفاده قرار بگیرد و تنها سوابق پدر و مادر مورد قبول است.

کریمی درباره مرجع تشخیص درصد جانبازی و اینکه آیا تنها جانبازان دوران دفاع مقدس می‌توانند برای پسرانشان کسر خدمت دریافت کنند یا خیر به ایسنا گفت: شاخص تشخیص جانبازی بنیاد جانبازان است و تنها جانبازانی که در این بنیاد مدارکشان وجود داشته و به تأیید برسند می‌توانند از این کسر خدمت‌ها استفاده کنند درواقع اگر فردی در سال‌های اخیر به جانبازی رسیده و اطلاعاتش در این بنیاد به ثبت رسیده باشد می‌تواند از کسر خدمت استفاده کند.

انواع کسر خدمت‌ها قابل جمع است

وی درخصوص افرادی که ممکن است دیگر کسر خدمت‌ها را نیز دریافت کرده باشند گفت: در صورتی که این افراد واجد شرایط بهره مندی کسر خدمت‌های دیگر نیز باشد این کسرخدمت‌ها نیز قابل جمع شدن با یکدیگر هستند.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: به عنوان مثال ممکن است فردی با انجام پروژه‌ای کسر خدمت گرفته باشد و جزو 20 هزار نفر نخست کسر خدمت ایثارگری نیز قرار بگیرد که این دو کسر خدمت با یکدیگر جمع می‌شود.

امکان معافیت با کسر خدمت ایثارگری

کریمی با بیان اینکه طبق قانون افرادی که پدرانشان 30 ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشند از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد گفت: بنابراین اولویت‌های ما از 29 ماه رزمندگی آغاز می‌شود اما از سوی دیگر با توجه به اینکه گفته شده به ازای هر یک ماه رزمندگی و اسارت یک ماه نیز کسر خدمت به فرد تعلق می‌گیرد بنابراین قطعا در میان 20 هزار نفر نخست افرادی حضور دارند که مثلا 29 ماه یا 28 ماه کسر خدمت به آنان تعلق می‌گیرد در حالی که طول مدت سربازی کمتر از این مدت است. بنابراین این افراد از انجام خدمت سربازی معاف شده و دوره آموزشی را نیز در سال‌های آتی با فراخوان سازمان طی خواهند کرد.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اینکه این قانون تا چه مدت در کشور اجرا خواهد شد به ایسنا گفت: همانطور که گفته شد این قانون مربوط به برنامه ششم است بنابراین حداقل تا پنج سال آینده اجرایی خواهد شد و 20 هزار نفر نخست نیز در هر سال شناسایی می‌شوند.

وی درباره اینکه آیا با توجه به خوداظهاری متقاضیان نسبت به راستی آزمایی اظهاراتشان اقدام می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: پس از ثبت نام عملیات راستی آزمایی نیز انجام شده و براساس اطلاعات صحیح کسر خدمت‌ها به متقاضیان تعلق می‌گیرد. درخواست ما از متقاضیان این است که اطلاعات خود را کامل و درست در فرم‌ها وارد کنند تا کار با سرعت بیشتری پیش برود.

1 نظر

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

themedesigner511.2 <-ptitle-> <-meta->
 

خوش آمدید : <-cuser->
پنل کاربری | خروج از سیستم
vcppollنظرسنجی
<-q->

<-option-> <-ctext->

+ مشاهده نتایج


vcpadminsنویسندگان
blockright2بلوک سبز
<-bcontent->
blockright3بلوک آبی
<-bcontent->

  topblock1بلوک بالا
<-btitle->
<-bcontent->
vcpflasttopicsآخرین ارسال های تالار
آخرین ارسال های تالار
هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
عنوان پاسخ بازدید توسط
<-fptitle-> <-fpreps-> <-fpvisits-> <-fpopener->
<-title->
<-content->

:: ادامه مطلب:: لینک ثابت
مطالب مرتبط :
:: <-reltitle->
نویسنده : <-w->
تاریخ : <-pdate->
بازدید : <-visits->
نظرات : <-ncmts->
پیام سیستم
هیچ مطلبی در این صفحه وجود ندارد .
<-pncmts-> دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-cname-> مدیر سایت در تاریخ : <-cdate-> - - گفته است :
<-ctxt->
پاسخ شما : <-crep->

هیچ نظری برای این مطلب وجود ندارد ! اولین نفر باشید ...

دیدگاه خود را به ما بگویید

نظر شما :

#captcha#

botblock1بلوک پایین
<-btitle->
<-bcontent->