کامل الزیارات

نوشته شده توسط:داود رزم | ۰ دیدگاه

از منابع مورد نیاز مبلغان گرامى، کتاب گرانسنگ «کامل الزیارات» است. این کتاب، تألیف محدث و عالم جلیل القدر جهان تشیع، شیخ ابوالقاسم، جعفر بن محمد بن قولویه قمى معروف به «ابن قولویه» است. (1)

موضوع کتاب «کامل الزیارات» مجموعه احادیث و روایات اهل بیت‏علیهم‏السلام درباره شیوه زیارت حضرت رسول خداصلى‏الله‏علیه‏وآله و دیگر امامان و امامزادگان‏علیهم‏السلام و ثواب و فضیلت آن مى‏باشد. کامل الزیارات بارها چاپ شده، از جمله در سال 1356 ق، با مقدمه علامه امینى منتشر گردیده است

از منابع مورد نیاز مبلغان گرامى، کتاب گرانسنگ «کامل الزیارات» است. این کتاب، تألیف محدث و عالم جلیل القدر جهان تشیع، شیخ ابوالقاسم، جعفر بن محمد بن قولویه قمى معروف به «ابن قولویه» است. (1)

موضوع کتاب «کامل الزیارات» مجموعه احادیث و روایات اهل بیت‏علیهم‏السلام درباره شیوه زیارت حضرت رسول خداصلى‏الله‏علیه‏وآله و دیگر امامان و امامزادگان‏علیهم‏السلام و ثواب و فضیلت آن مى‏باشد. کامل الزیارات بارها چاپ شده، از جمله در سال 1356 ق، با مقدمه علامه امینى منتشر گردیده است.

امتیازات‏

ابن قولویه در آغاز کتاب، تمام راویان آن را توثیق کرده است. این نکته به دانشمندان شیعه کمک مى‏کند تا به آن دسته از راویانى که در کتابهاى رجالى، نامى ندارند و فقط در اسناد کامل الزیارات قرار گرفته‏اند راحت‏تر اعتماد کنند. (2)

کتاب کامل الزیارات شامل 843 حدیث مى‏باشد که در 108 باب تنظیم شده است.

این کتاب یکى از ارزشمندترین مجموعه‏هاى حدیثى در زمینه زیارت و از منابع غنى عاشورا پژوهى مى‏باشد که مهم‏ترین روایات این بخش را در خود جاى داده است.

مؤلف این کتاب، انگیزه نگارش آن را این گونه بیان مى‏فرماید: «انگیزه من در نگارش این کتاب، تقرب به درگاه الهى و پیامبر و على و فاطمه و ائمه صلوت اللَّه علیهم اجمعین بوده و تلاش کرده‏ام با نشر معارف اهل بیت‏علیهم‏السلام و نقل ثواب زیارت آن بزرگواران، به جمیع اهل ایمان هدیه‏اى تقدیم کرده باشم.‌» (3)

این یادگار ماندگار شیعه بیش از هزار سال است که مورد توجه محدثین و فقهاى عظیم الشأن عالم اسلام بوده و امروزه همچنان در صدر کتابهاى درجه یک شیعه قرار دارد. بحارالانوار، مفاتیح الجنان و اکثر کتابهاى دعا و زیارت و منابع عاشورایى از جمله آثارى هستند که از این کتاب بهره برده‏اند.

موضوعات‏

1. ثواب زیارت حضرت رسول‏صلى‏الله‏علیه‏وآله؛

2. آداب و ثواب زیارت امیرالمؤمنین على‏علیه‏السلام؛

3. آداب و ثواب زیارت امام حسن‏علیه‏السلام؛

4. ثواب گریه و اقامه عزا بر امام حسین‏علیه‏السلام و چگونگى نماز و زیارت در حرم آن حضرت که بخش اعظم کتاب را در برگرفته است؛

4. شیوه زیارت حرم امام موسى کاظم و امام جوادعلیهماالسلام؛

5. شیوه زیارت سایر ائمه‏علیهم‏السلام؛

6. زیارت مؤمنین؛

7. زیارت امامزادگان.

مؤلف‏

جعفر بن قولویه قمى نویسنده کامل الزیارات، از برجسته‏ترین چهره‏هاى راویان شیعه و فقیهان امامیه، در قرن چهارم هجرى است که در شهر مقدس قم به دنیا آمد و از اساتید بزرگى همچون احمد بن ادریس اشعرى قمى، پدرش محمد بن قولویه، محمد بن یعقوب کلینى، محمد بن حسن صفار و على بن بابویه (پدر شیخ صدوق) بهره برده است.

شیخ مفید از ممتازترین شاگردان ابن قولویه است که از او ستایش فراوان کرده است. یکى از عبارات شیخ مفید این گونه است: «خداوند شیخ مورد اعتماد ما، ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه را تأیید فرماید. (4)

او در سفر به کشور مصر، از محضر درس علماى آنجا مانند: ابوالفضل محمد بن احمد بن ابراهیم جعفى صابونى مصرى نیز بهره برد.

ابوالعباس نجاشى، شخصیت نگار بزرگ شیعه درباره او مى‏گوید: «در هر زیبایى و عظمتى که مردم با آن توصیف مى‏شوند جعفر بن محمد بن قولویه برترى دارد.‌» (5)

ابن حجر عسقلانى از علماى نام‏آور اهل سنت، مى‏گوید: «جعفر بن محمد بن قولویه، از بزرگان شیعه و از دانشمندان سرشناس و مشهور است.‌» (6)

ابن قولویه به عنوان یکى از محدثان سرشناس و مورد اطمینان بزرگان امامیه، در سلسله سند 507 روایت قرار گرفته است (7) و با محافظت از این گنجینه علمى، افزون بر زنده نگه داشتن یاد و نام ائمه‏علیهم‏السلام، خدمات شایانى نیز به جهان تشیع و تثبیت باورهاى آن کرده است. این پاسدار فداکار فرهنگ اهل بیت‏علیهم‏السلام در سال 367 ه. ق وفات یافت و در حرم کاظمین‏علیهماالسلام مدفون گردید.

 

پی‌نوشـــــــــــت‌ها:

 

1) موسوعة طبقات الفقهاء، جعفر سبحانى، مؤسسه امام صادق‏علیه‏السلام، قم، علیهماالسلام‏قدس سره‏رحمهم الله‏قدس سره ق، ج‏رحمهم الله، ص‏رحمهم الله‏رضى الله عنه‏قدس سره.

2) مقدمه کامل الزیارات، ابن قولویه قمى، نشر اسلامى، قم، علیه‏السلام‏قدس سره‏رحمهم الله‏قدس سره ق، ص‏علیه‏السلام‏علیهاالسلام.

3) همان.

4) تنقیح المقال، نشر آل البیت‏علیهم‏السلام، قم، صلى‏الله‏علیه‏وآله وسلم‏رضى الله عنه‏رحمهم الله‏قدس سره‏ق، ج‏قدس سرهم‏قدس سره، ص رحمهم الله‏علیهاالسلام‏علیهاالسلام.

5) رجال نجاشى، ابوالعباس احمد نجاشى، نشر اسلامى، قم، علیهماالسلام‏قدس سره‏رحمهم الله‏قدس سره ق، ص علیهاالسلام‏رضى الله عنه‏قدس سره.

6) لسان المیزان، ابن حجر عسقلانى، مؤسسه اعلمى، بیروت، 0صلى‏الله‏علیه‏وآله‏علیهاالسلام‏قدس سره ق، ج‏رضى الله عنه، ص‏قدس سرهم‏رضى الله عنه‏قدس سره.

7) معجم رجال الحدیث، ابوالقاسم خوئى، چاپ پنجم، علیهاالسلام‏قدس سره‏رحمهم الله‏قدس سره ه. ق، ج‏قدس سرهم، ص‏صلى‏الله‏علیه‏وآله وسلم‏علیه‏السلام‏رحمه الله موسوعة طبقات الفقهاء، ج‏رحمهم الله، ص‏رحمهم الله‏رضى الله عنه‏قدس سره.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

themedesigner511.2 <-ptitle-> <-meta->
 

خوش آمدید : <-cuser->
پنل کاربری | خروج از سیستم
vcppollنظرسنجی
<-q->

<-option-> <-ctext->

+ مشاهده نتایج


vcpadminsنویسندگان
blockright2بلوک سبز
<-bcontent->
blockright3بلوک آبی
<-bcontent->

  topblock1بلوک بالا
<-btitle->
<-bcontent->
vcpflasttopicsآخرین ارسال های تالار
آخرین ارسال های تالار
هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
عنوان پاسخ بازدید توسط
<-fptitle-> <-fpreps-> <-fpvisits-> <-fpopener->
<-title->
<-content->

:: ادامه مطلب:: لینک ثابت
مطالب مرتبط :
:: <-reltitle->
نویسنده : <-w->
تاریخ : <-pdate->
بازدید : <-visits->
نظرات : <-ncmts->
پیام سیستم
هیچ مطلبی در این صفحه وجود ندارد .
<-pncmts-> دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-cname-> مدیر سایت در تاریخ : <-cdate-> - - گفته است :
<-ctxt->
پاسخ شما : <-crep->

هیچ نظری برای این مطلب وجود ندارد ! اولین نفر باشید ...

دیدگاه خود را به ما بگویید

نظر شما :

#captcha#

botblock1بلوک پایین
<-btitle->
<-bcontent->