۱۲ نشانه اختلال اضطراب که باید بدانید-قسمت دوم

نوشته شده توسط:داود رزم | ۰ دیدگاه

دانستن علائم اختلال اضطراب به شما کمک می‌کند که پیش از حاد شدن این مشکل و تبدیل آن به مشکلات بزرگتر بتوانید آن را مهار کنید.

 

دانستن علائم اختلال اضطراب به شما کمک می‌کند که پیش از حاد شدن این مشکل و تبدیل آن به مشکلات بزرگتر بتوانید آن را مهار کنید. در بخش نخست این مطلب ۶ مورد از نشانه‌های ابتلا به اختلال اضطراب را برایتان گفتیم. در اینجا به بررسی ۶ مورد دیگر می‌پردازیم.

۷. خود آگاهی
اختلال اضطراب اجتماعی همیشه شامل سخنرانی در جمع و بودن در مرکز توجه دیگران نمی‌شود. در اغلب موارد، موقعیت‌های روزمره از قبیل گفت‌وگو با دیگران در مهمانی باعث بروز اضطراب در افراد می‌شوند.
در این شرایط، افرادی که از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برند احساس می‌کنند که تمامی چشم‌ها به آنها دوخته شده است. از این رو، دائما قرمز شده و با علائمی مثل لرزیدن، تهوع، تعریق شدید و اختلالات گفتاری مواجه می‌شوند. این علائم گاها آن‌قدر قوی هستند که مبتلایان را از ملاقات با افراد جدید، برقراری ارتباط و عملکرد مناسب در محل کار و مدرسه باز می‌دارند.
۸. پنیک یا هراس
حملات پنیک می‌تواند وحشتناک باشد: احساس ترس و درماندگی ناگهانی که ممکن است تا چند دقیقه به طول بیانجامد. این عارضه با علائمی مانند مشکلات تنفسی، تپش قلب، سوزن سوزن شدن بدن یا بی‌حسی، عرق کردن، ضعف و سرگیجه، احساس درد در قفسه سینه، درد معده و سردی و گرمی همراه است.
تمام کسانی که دچار حملات هراس می‌شوند، اختلال اضطراب ندارند. اما افرادی که به طور مداوم با این حملات مواجه می‌شوند، به احتمال زیاد دچار اختلال هراس هستند. افراد مبتلا به این اختلال همیشه از این وحشت دارند که حمله بعدی کی و کجا رخ خواهد داد. این افراد اغلب از مکان‌هایی که حملات قبلی در آنجا رخ داده، دوری می‌کنند.
۹. فلش‌بک یا تصاویر ذهنی تکراری
اغلب افراد پس از تجربه یک اتفاق دردناک مانند مرگ ناگهانی یکی از عزیزان به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) دچار می‌شوند، که علائمی مشابه اختلال اضطراب دارد. تا همین اواخر، اختلال استرس پس از سانحه به عنوان یکی از انواع اختلال اضطراب در نظر گرفته می‌شد.
اما فلش‌بک یا تصاویر ذهنی تکراری در کنار سایر انواع اضطراب رخ می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی دائما تصاویری را به یاد می‌آورند که برایشان دردآور و ناراحت‌کننده است.
۱۰. کمال‌طلبی
ذهنیت وسواسی موسوم به «کمال‌طلبی» اغلب در راستای اختلال اضطراب تعریف می‌شود. اگر دائما خود را مورد قضاوت قرار می‌دهید و یا با مشاهده اشتباهات و نواقص خود دچار اضطراب می‌شوید، به احتمال زیاد اختلال اضطراب دارید.
کمال‌طلبی یکی از نشانه‌های رایج اختلال وسواسی جبری (OCD) است که مانند اختلال استرس پس از سانحه، تا مدت‌ها به عنوان یکی از انواع اختلال اضطراب در نظر گرفته می‌شد. آرایش وسواسی یکی از رایج‌ترین علائم اختلال وسواسی جبری است.
۱۱. رفتارهای جبری
تشخیص اختلال وسواسی جبری مستلزم آن است که وسواس و افکار درونی بیمار به انجام رفتارهای جبری در اشکال ذهنی (فرد بارها و بارها به خود می‌گوید همه چیز روبراه می‌شود) و یا فیزیکی (شستن مکرر دست‌ها) منجر شوند.
زمانی که انجام رفتارهای جبری به شکل یک نیاز روزمره درآید، افکار وسواسی و رفتارهای جبری به یک اختلال روانی تمام عیار بدل خواهند شد. به عنوان مثال، فردی که از روی وسواس به کانال ۳ رادیو گوش می‌کند، در صورت گیر کردن رادیو بر روی کانال ۴ دچار اضطراب شدید خواهد شد.
۱۲. عدم اعتماد به نفس
عدم اعتماد به نفس یکی از خصوصیات اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب فراگیر و اختلال وسواسی جبری است. عدم اعتماد به نفس در برخی از موارد در قالب سوالاتی بروز می‌یابد که هویت فرد را نشانه می‌روند. مثلا فرد از خود می‌پرسد: «چه می‌شد اگر هم‌جنسگرا بودم؟» و یا: «آیا آن‌قدر که من عاشق شوهرم هستم، او هم به من عشق می‌ورزد؟»
در مواردی که پاسخی برای سوالات مطرح‌شده وجود ندارد، حملات ناشی از آن شدیدتر خواهند بود. عدم اطمینان از پاسخ‌هایی که در قبال این سوالات مطرح می‌شوند نیز به تشدید حملات کمک می‌کند.
(منبع: health)
  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

themedesigner511.2 <-ptitle-> <-meta->
 

خوش آمدید : <-cuser->
پنل کاربری | خروج از سیستم
vcppollنظرسنجی
<-q->

<-option-> <-ctext->

+ مشاهده نتایج


vcpadminsنویسندگان
blockright2بلوک سبز
<-bcontent->
blockright3بلوک آبی
<-bcontent->

  topblock1بلوک بالا
<-btitle->
<-bcontent->
vcpflasttopicsآخرین ارسال های تالار
آخرین ارسال های تالار
هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
عنوان پاسخ بازدید توسط
<-fptitle-> <-fpreps-> <-fpvisits-> <-fpopener->
<-title->
<-content->

:: ادامه مطلب:: لینک ثابت
مطالب مرتبط :
:: <-reltitle->
نویسنده : <-w->
تاریخ : <-pdate->
بازدید : <-visits->
نظرات : <-ncmts->
پیام سیستم
هیچ مطلبی در این صفحه وجود ندارد .
<-pncmts-> دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-cname-> مدیر سایت در تاریخ : <-cdate-> - - گفته است :
<-ctxt->
پاسخ شما : <-crep->

هیچ نظری برای این مطلب وجود ندارد ! اولین نفر باشید ...

دیدگاه خود را به ما بگویید

نظر شما :

#captcha#

botblock1بلوک پایین
<-btitle->
<-bcontent->