لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.
چگونگی رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان
تحقیقات نشان می دهند ۷۰ درصد رشد شخصیت فرد تا سن ۶ سالگی شكل می گیرد. ولی بیشتر خانواده ها تصور می كنند كه فرزندشان تا زمانی كه در سن كودكی به سر می برد، چیزی متوجه نمی شود و به اصطلاح می گویند: «بچه است» و متأسفانه تربیت وی را به سنین نوجوانی موكول می كنند كه آن زمان بسیار دیر است.
در واقع اصلی ترین و اساسی ترین نهادی كه در پرورش و رشد اخلاقی، تربیتی و شخصیتی فرد نقش دارد خانواده است كه توجه تام والدین به این موضوع از ضروریات است. رشد اخلاقی به معنای درونی كردن قواعد، قوانین، هنجارها و ارزش های مرتبط با چگونگی رفتار و تعامل فرد بین خود و دیگران است و اینكه فرد خوب و بد، باید و نباید را بیاموزد، ضروری است كه نوجوان اخلاقی فكر كند، حس كند و اخلاقی عمل كند كه در این میان خانواده نقشی اساسی دارد.محققین بر این باورند كه از دوران كودكی چنانچه احساس همانندی با والدین در فرد تقویت شود، هر گاه مرتكب خطایی شود خود را ملامت كرده و می كوشد از تكرار خطا اجتناب كند. نوع الگویی كه والدین به كودك ارائه می كنند و نوع نظم و انضباطی كه توسط والدین اعمال می شود بر چگونگی شكل گیری هویت و وجدان كودك، نوجوان و جوان مؤثر است. روانشناسان معتقدند وجدان اخلاقی و رشد اخلاقی نه تنها متأثر از دیگران است بلكه ناشی از پویایی درونی شخص، خصوصیات خلقی و تعامل ویژگی های درونی با تأثیرات بیرونی است.
رشد اخلاق در نوجوان و جوان از طریق ارائه الگوهای بحث و گفت وگوی والدین و مربیان با فرد است. روانشناسان بر این باورند: از طریق بحث و گفت وگوها است كه فرد می تواند سطح رشد اخلاقی را به سطح والاتری ارتقاء دهد.
والدین و مربیانی كه دارای مهارت های گفت وگو در مسائل ارزشی و اخلاقی با نوجوان و جوان هستند، تأثیرات شگرفی بر رشد وجدان اخلاق آنان بر جای می گذارند.
رشد اخلاقی در نوجوان و جوان، در خانواده و در ارتباط عاطفی والدین شكل می گیرد و گذشت كردن و احساس همدردی با آنها تأثیر مثبتی بر رشد اخلاقی آنها خواهد گذاشت. وقتی رفتار بزرگسالان همراه با فداكاری باشد، زمینه خوبی برای ایجاد احساس اخلاق مثبت در آنها فراهم می شود. به طور معمول افراد در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی در آستانه نوجوانی به افراد دیگر بخصوص بیماران، معلولان و افراد محروم و ستمدیده جامعه احساس همدردی پیدا می كنند و تمایل به كمك و یاری رساندن به آنها دارند، این احساس اگر توسط والدین و مربیان مورد تقدیر و ستایش قرار گیرد، در ادامه جوانی و زندگی آینده تشدید شده و زمینه ساز اندیشه های انسان دوستانه قرار می گیرد.
از سوی دیگر گذشت كردن كه یك تمایل غیرخودخواهانه و از سر انسان دوستی نسبت به دیگران است تأثیر مثبتی بر رشد اخلاقی نوجوان و جوان می گذارد.در شرایطی كه نوجوان ها عموماً خود مركزبین و تا اندازه ای خود خواه هستند وقتی كه رفتار بزرگسالان همراه با فداكاری باشد، زمینه خوبی برای ایجاد احساس اخلاقی مثبت در آنان فراهم می كند. بی جهت نیست كه همه ادیان الهی و تمام عرفا و حكما و مربیان بزرگ، همگان را به چنین رفتاری توصیه كرده اند. به طور كلی برای تقویت اخلاق مثبت در جوان بایستی نگاه صرفاً سنتی به جوان را متحول كرد و با دیدگاهی مدرن به پرورش اخلاق نوجوان و جوان پرداخت. به عبارت دیگر فقط با نصیحت و سخنرانی نمی توان از بسیاری نوآسیب های جامعه جلوگیری كرد. محققین بر این باورند رشد احساس، هیجان، خشم و محبت، اعتماد به دیگران و حس كنجكاوی ویژگی های اخلاقی فرد را می سازد. در سنین ۱۸-۶ سالگی دوره ای است بسیار حساس كه شخصیت فرد حالت ژلاتینی دارد و بحث هویت جوی مطرح است. هویت جنسی، فكری، عاطفی و اقتصادی و... نوجوان بایستی به آنها پاسخ دهد. در این میان نیازمند یك راهنمای دلسوز و دانا می باشد كه با راهنمایی های خردمندانه اش، شخص را رهبری كرده تا مسیر صحیحی را در زندگی انتخاب كند. از سوی دیگر برخورد والدین در برابر خطای نوجوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به عنوان نمونه، رفتار والدین در برابر سیگار كشیدن نوجوان نبایستی همراه با خشونت و محرومیت از محبت باشد كه در این روش والدین محبت خود را از نوجوان بازمی دارند و با بی اعتنایی یا خشونت رفتار می كنند كه در این حالت احتمال لجبازی و گرایش نوجوان به آن عمل بیشتر خواهد شد.
دانیل هارت، روانشناس بر این باور است: «اخلاقیات از یك سو نمایانگر فداكاری و گذشتن فرد از برخی منافع خود به سوی مصالح دیگران است و از سوی دیگر در پیش گرفتن خردمندانه ترین راهی كه دستیابی به مصالح روشن بینانه فرد را امكان پذیر می كند.»
درونی شدن رفتار اخلاقی، در خودانگاره و احساس هویت نوجوان و جوان است تنها كسانی كه اعتقادات اخلاقی آنها بخش مهمی از هویت و ساختار شخصیتی شان شده رفتاری خلاف اخلاق را پشت پا زدن به هویت خود محسوب می كنند و از چنین كاری اجتناب می ورزند. رشد وجدان از دوره پیش دبستانی شروع می شود؛ یعنی زمانی كه كودك هنجارهایی را برای رفتار قابل قبول در ذهن خود ایجاد می كند. پس دوره كودكی و نوجوانی دورانی است با اهمیت و توجه به آن ضروری تر و با اهمیت تر.
منبع : روزنامه همشهری
|
تمام حقوق این وب سایت و مطالب آن متعلق به <-name-> می باشد.
.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::. |
نظرات کاربران:
Hey! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not
seeing very good gains. If you know of any please share.
Many thanks!
نوشتن دیدگاه